Linie Emirates ogłosiły podczas targów Dubai Airshow 2025 zamówienie na osiem dodatkowych airbusów A350-900, wyposażonych w silniki Rolls-Royce Trent XWB-84. Przewoźnik kupuje kolejne maszyny z wersji -900, podczas gdy nierozwiązane kwestie dotyczące trwałości silników Trent XWB-97 nadal blokują umowę dotyczącą większego wariantu.
Wartość tego dodatkowego zamówienia, zgodnie z cenami katalogowymi, wynosi 3,4 mld dolarów amerykańskich. Po zrealizowaniu wszystkich dostaw flota samolotów A350-900 emirackiej linii wzrośnie do 73 sztuk. Warto dodać, że do tej pory Emirates odebrały 13 samolotów tego typu.
- Wprowadzenie do eksploatacji airbusów A350 w listopadzie 2024 r. zapewniło nam dodatkową pojemność. Pozwoliło nam to również zaprezentować najnowsze produkty pokładowe Emirates większej liczbie klientów, w tym nasze popularne fotele klasy Premium Economy. Wraz z ogłoszonym na początku tego tygodnia dodatkowym
zamówieniem na samoloty B777-9, Emirates ma obecnie w swoim portfelu zamówień łącznie 375 najnowszych samolotów szerokokadłubowych - powiedział Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes i dyrektor generalny Emirates Airline and Group.
A350 we flocie Emirates posiadają dwie konfiguracje pokładu: trzyklasową regionalną dla 312 pasażerów: 32 w klasie biznes (1-2-1), 21 w klasie premium (2-3-2) oraz 259 w ekonomicznej (3-3-3) oraz trzyklasową międzynarodową dla 298 pasażerów: 32 w klasie biznes (1-2-1), 28 w klasie premium (2-3-2) oraz 238 w ekonomicznej (3-3-3)
Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych, powiedział: Cieszymy się, że nasz wieloletni partner, linie Emirates, ponownie potwierdziły swoje zaangażowanie w projekt airbusa A350, który nadal wyznacza standardy w lotach długodystansowych.
Dodatkowe samoloty A350-900 zamówione przez linie Emirates podczas targów w Dubaju mają zostać dostarczone w 2031 r.
- Dzisiejsze ogłoszenie jest dowodem zaufania do silnika Trent XWB-84, który napędza wyłącznie A350-900. Silnik ten od 10 lat wyznacza standardy w branży dużych jednostek napędowych, wykazując się wyjątkową trwałością i niskim zużyciem paliwa, co czyni go idealną platformą wspierającą Emirates – powiedział Omar Ali Adib, starszy wiceprezes ds. klientów na Bliski Wschód, Afrykę i Azję Środkową w Rolls-Royce.
A350-1000 nadal bez zamówieńWzmocnienie portfela zamówień na model -900 kontrastuje z trwającym impasem w sprawie wersji A350-1000, który nie posunął się naprzód od czasu, gdy niemal ogłoszona umowa upadła podczas Dubai Airshow 2023. W tym czasie Airbus nieumyślnie opublikował grafikę przedstawiającą samoloty A350-900 i A350-1000 w barwach Emirates, odzwierciedlającą planowaną umowę na około 35 samolotów, zanim negocjacje zostały zerwane.
Rozmowy utknęły w martwym punkcie w związku z wymaganiami dotyczącymi trwałości silnika Rolls-Royce Trent XWB-97, który Emirates uważa za nieodpowiedni do długotrwałej eksploatacji w środowisku o wysokiej temperaturze i piaszczystym środowisku. Tim Clark powiedział wówczas, że silnik ten zapewnia jedynie około jednej czwartej czasu eksploatacji wymaganego przez linię lotniczą. Rolls-Royce twierdzi, że trwają prace nad ulepszeniami, ale nie spełniają one jeszcze oczekiwań Emirates, co powoduje, że projekt A350-1000 w EK nie posuwa się naprzód.
Flota EmiratesObecna flota linii z Dubaju, wraz z Emirates SkyCargo, składa się z 269 samolotów: jednego airbusa A319ACJ, 13 A350-900, 116 A380, 10 boeingów B777-200LR, 118 B777-300ER oraz 11 B777F.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 375 nowych samolotów: 60 airbusów A350-900, 270 B777-9X, 10 B777F, 20 B787-8 i 15 B787-10 oraz 10 przebudowanych na wersję cargo B777-300ER/SF.